英語R(上級)英ⅡA
002-D-313

担 当 者 単 位 数 配当年次 学 期 曜 日 時 限
第1学期  内田 勉 教授
第2学期  冨田 祐一 教授
2 通年 3

内田 勉 教授 (第1学期) (第1学期)アメリカの名演説を読む

到達目標

英語英米文化学科2年生共通のテキストを使用して、アメリカの文化・歴史等についての基礎知識を英語を通して学ぶ。受講者が、英語を正しく読める力を増強するとともに、現代アメリカ社会の抱える様々な問題(それらのほとんどは現代世界の諸問題に関連する)に対する理解を深めることを目標とする。

授業計画

1 Orientation と Introduction
2 Barack Obama, "A More Perfect Union"
3 Barack Obama
4 Mario Matthew Cuomo, "The American People Hear Our 'Tale of Two Cities"
5 Cuomo
6 Alan Greenspan, "Critical to Economic Growth Is a Rule of Law, Particularly Protection of the Right of Individuals and Property"
7 Greenspan
8 Gore Vidal, "All Sovereignty Rests in Us"
9 Vidal
10 Tom Brokaw, "Yor Are the Class of 9-11"
11 Brokaw
12 Paul Auster, "A New Perspective on America"
13 Auster
14 理解度の確認
15 予備日

授業方法

アメリカ史上の名演説の講読により、英語読解力を高めると同時に、アメリカの文化・歴史・文学の基礎知識を解説し、受講者のアメリカに対する理解を深めるように努める。

準備学習

教科書の予習・復習は必須。教員が事前に指示した関連課題をしておく。(約1時間)

成績評価の方法

第1学期(学期末試験):60%
小テスト:20%
平常点(クラス参加、グループ作業の成果等):20%(出席、クラス全体への貢献を重視。)

教科書

上岡信雄等『アメリカの名演説 リーディング・テキスト』、研究社2010年、ISBN=4327421839

参考文献

適時、指示

履修上の注意

履修者数制限あり。
第1回目の授業に必ず出席のこと。

冨田 祐一 教授 (第2学期)

授業概要

The main purpose of this course is for students to improve their reading ability. Students will be given opportunities to read the passages in the textbook, summarise the contents, think critically about the contents, and express their own opinions and ideas about them. In order to attain the purpose, classes will include various types of activities. Another important purpose of this course is for students to understand some key aspects of British culture. In order to attain the purpose, additional cultural information will be used during class, including authentic reading material and visual information.

到達目標

By the end of this course, students will acquire understanding of key aspects of British culture, and will develop the skills to think critically and express their own opinions about the topics studied. They will develop reading strategies including scanning and skimming. They will build up vocabulary related to British culture, and will improve overall reading ability.

授業計画

1 Introduction
2 A Fortune Accident
3 Britain's Best Ride
4 The Meaning of Bond
5 The Changing High Street
6 Mild and Cloudy with a Chance of Rain
7 Expressive Expressions
8 A Woman of Some Importance
9 Shakespeare Lives On
10 British Food: Better Than Awful
11 A Complicated Country
12 The Quite Fab Four
13 A Vulgar Custom
14 Review
15 Extra class (if required)
Schedule of the classes might be changed if necessary.

授業方法

Indicative allocation of classes: (1) Vocabulary and expression quiz [10 min], (2) Individual reading [15 min], (3) Q and A [5 min], (4) Group presentation [20 min], (5) Cultural information time [10 min], (6) Consolidation [15 min], (7) Q and A [10 min], (8) Assignments [5 min].

準備学習

Students are required to read the section of textbook to be covered in class at home, which should take about 30 minutes. They are also required to complete assignments and hand them in by the deadlines.

成績評価の方法

第2学期(学年末試験):20%(Result of the term-end examination in the last class)
レポート:30%(Total score of assignments given in each class)
小テスト:20%(Total score of vocabulary and expression quizzes)
平常点(クラス参加、グループ作業の成果等):30%(Total score of group presentations and attendance)
A proactive attitude towards and engagement in all class activities is essential.

教科書

Colin Joyce and 真野 泰, Realise Britain, 金星堂, 2014, ISBN:9784764739826

履修上の注意

履修者数制限あり。
第1回目の授業に必ず出席のこと。

その他

If you cannot come to class, contact the instructor by e-mail in advance.